Παρασκευή 19 Ιουνίου 2009

0642. ΤΑΝΓΚΡΑΜ


Το έψαχνα εδώ και καιρό, το βρήκα προχθές. Προχθές που πέρασα από το βιβλιοπωλείο “Πρωτοπορία” για ενημέρωση. Ένα βιβλίο με εξώφυλλο σε κίτρινο, ζωηρό, χρώμα και τον απλό τίτλο “ΤΑΝΓΚΡΑΜ”. Έκανα τη βόλτα μου και από το υπόγειο. Σημείωσα δυο – τρία ενδιαφέροντα βιβλία. Όταν βγήκα είχα τη σακουλίτσα μου. Εντός της το “ΤΑΝΓΚΡΑΜ”, εκτός του πορτοφολιού μου 7,90 ευρώ.

 
Το “ΤΑΝΓΚΡΑΜ” είναι παλιό, κινέζικο επιτραπέζιο παιχνίδι. Παίρνουμε ένα τετράγωνο το χωρίζουμε, καταλλήλως, σε επτά γεωμετρικά σχήματα εκ των οποίων πέντε τρίγωνα, ένα τετράγωνο και ένα παραλληλόγραμμο και ιδού! Έτοιμο το παιχνίδι μας. Το νόημα είναι να υλοποιήσεις τα σχήματα αυτά σε χαρτόνι, ξύλο ή ότι άλλο και χρησιμοποιώντας τα να φτιάξεις διάφορα σχήματα. Σχήματα που ξεκινούν από γράμματα και αριθμούς και φτάνουν σε φιγούρες ανθρώπων, ζώων και ότι άλλο φανταστείτε. Μοιάζει εύκολο αλλά δεν είναι πάντοτε έτσι. Σε κάποιες περιπτώσεις για να φτάσετε στο ζητούμενο θα πρέπει να επιστρατεύσετε όλη την υπομονή και την φαντασία σας. 


Οι κανόνες δύο και απλοί. 

Πρώτος κανόνας: χρησιμοποιούμε και τα επτά κομμάτια. 

Δεύτερος κανόνας: Απαγορεύεται το ένα κομμάτι να επικαλύπτει το άλλο.

Βεβαίως σε όλους τους κανόνες υπάρχουν και εξαιρέσεις. Έτσι έχουν εμφανιστεί “σχήματα” για την υλοποίηση των οποίων μπορεί να μην απαιτούνται όλα τα κομμάτια ή να απαιτούνται δύο “ΤΑΝΓΚΡΑΜ” κ.λ.π. Αλλά μη δίνετε σημασία. Το καλό “ΤΑΝΓΚΡΑΜ” είναι το κλασσικό “ΤΑΝΓΚΡΑΜ”!

Είναι εδώ και χρόνια πολλά που γνωρίζω την ύπαρξη του. Μάλιστα έχω στην κατοχή μου ένα “ΤΑΝΓΚΡΑΜ” από τη δεκαετία του 60 ή ίσως και του 50 το οποίο ανήκε στον μακαρίτη τον πεθερό μου. Από μαύρο πλαστικό διαστάσεων 7,5x7,5 τετραγωνικών εκατοστών με ένα συνοδευτικό φυλλαδιάκη παρομοίων διαστάσεων. Όπου εύρισκα επιτραπέζια παιχνίδια κοιτούσα για το συγκεκριμένο. Μάλιστα το είχα ψάξει αρκετά στο διαδίκτυο όπου υπάρχει, όπως είναι αναμενόμενο, πλήθος μέγα σχετικών ιστοτόπων.


Το βιβλίο που αγόρασα συνοδεύεται από ένα ξύλινο “ΤΑΝΓΚΡΑΜ” διαστάσεων 10x10 τετραγωνικών εκατοστών και σ’ αυτό περιέχονται περισσότερα από 800 σχήματα προς “επίλυση”. Καλοκαιράκι μπροστά, βεράντα, διακοπές, τέτοια. Ευκαιρία για ασκήσεις “ΤΑΝΓΚΡΑΜ”. Γιατί όχι;

Υ.Γ. Στον Πάπυρο – Λαρούς, και το Συμπλήρωμά του, ουδέν υπήρχε στο λήμμα “ΤΑΝΓΚΡΑΜ”. Στον Πάπυρο – Λαρούς – Μπριτάννικα, όμως, σημειώνεται πρόοδος! Τέσσερις ολάκερες γραμμές. Ιδού: τάνγκραμ, το, Ν∙ (άκλ.) επιτραπέζιο παιχνίδι σύνθεσης εικόνων από επιμέρους τεμάχια. [ΕΤΥΜΟΛ. < αγγλ. tangram].


Helmut Zacharias – Felicidade.

19/06/2009

4 σχόλια:

  1. Αυτη η αναζήτηση σας στον Πάπυρο, πολύ μου αρέσει, ίσως γιατι την κάνω κι εγώ συχνά:)
    Με τάνγκραμ δεν έχω ασχοληθεί ποτέ. Το γνωρίζω βέβαια σαν παιχνίδι, αλλά ούτε τους κανόνες του ήξερα, ούτε ότι μπορεί να φτιάξει κανείς τόσα πολλά διαφορετικά σχήματα

    Σας εύχομαι καλή επιτυχία και πολλή έμπνευση στις δημιουργίες σας!

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλός ο Π-Λ-Μ αλλά δύσκολος στο βάλε - βγάλε. Ομολογώ ότι φλερτάρω με την ηλεκτρονική έκδοση της Britannica. . . Με κόστος μόλις 50 € ο πειρασμός είναι μεγάλος.

    Να είσαστε Καλά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να λοιπόν που χρησιμοποιήσατε το Τανγκραμ σε ένα, τουλάχιστον, αστυνομικό διήγημά σας. Το ερώτημα είναι γιατί δεν πλέον ασχολείστε με το είδος. Έχω το βιβλίο σας βλέπετε. . . Ελπίζω μάλιστα, κάποια στιγμή, να μου γράψετε και μία αφιέρωση! Να είσαστε Καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή