Τετάρτη 25 Ιουλίου 2007

0347. Γεννημένος Μ’ Ένα Κακό Σημάδι


Τη μουσική soul, πώς να την πει κανείς στα Ελληνικά, πάντοτε τη λάτρευα. Κυρίως αυτή των δεκαετιών του 60 και του 70. Μου αρέσουν οι φωνές, οι ενορχηστρώσεις, οι ρυθμοί. Με συγκινούν. Τραγουδούν, άντρες και γυναίκες, και αμέσως τους ξεχωρίζεις. Ακούς soul κομμάτια δίχως φωνή και πάλι ξεχωρίζουν.

Ένας από τους μαύρους τραγουδιστές που άκουγα τελευταία ήταν και ο William Bell. Μάλιστα είχα “χρησιμοποιήσει” και τα τραγούδια του: “Private Number” και “I Forgot to Be Your Lover” στο παρόν ημερολόγιο. Είχα μόνο τρία τραγούδια του, δύο σε βινίλιο και ένα σε CD, σε συλλογές.

Έψαξα στα δισκοπωλεία του κέντρου να βρω δίσκους του. Δεν υπήρχε τίποτα. Η λύση βρέθηκε, μια ακόμα φορά, στο Μοναστηράκι και στον “Ζαχαρία” όπου βρήκα και αγόρασα το CDThe Best Of William Bell”, [STAX, SCD24 8541-2] με δεκατέσσερα τραγούδια. Πρόκειται θαρρώ για εξαιρετική συλλογή αν και δεν συμπεριλαμβάνεται η πρώτη επιτυχία του: "You Don't Miss Your Water" και κάποια άλλα.

Στα δεκατέσσερα τραγούδια του άλμπουμ υπάρχει και ένα τραγούδι που το άκουσα για πρώτη φορά, με φωνητικά, και που μου “κόλλησε”, όπως λέμε. Πρόκειται για το κλασσικό σόουλ κομμάτι: “Born Under a Bad Sign” το οποίο είναι γραμμένο από τον Booker T. Jones και τον William Bell. Άλλος αγαπημένος ο Booker T. των Booker T. & The M.G.s, βεβαίως, των οποίων έχω οκτώ άλμπουμ. Σε ένα από αυτά, το “Soul Limbo” σε βινίλιο, υπάρχει και μια ορχηστρική εκτέλεση του συγκεκριμένου τραγουδιού.

Το τραγούδι πρέπει να έγινε επιτυχία σε πρώτη εκτέλεση από τον Albert King. Βρήκα την συγκεκριμένη εκτέλεση. Την άκουσα. Άκουσα και αυτή των Cream και δυο – τρεις άλλες. Εξακολουθώ να προτιμώ αυτή του συνδημιουργού, του William Bell. Είναι, θα έλεγα, η “πιο soul”, με εξαιρετικό ρυθμό, ενορχήστρωση και ερμηνεία. Έψαξα να βρω τους στίχους. Βρήκα μόνο αυτούς της εκτέλεσης των Albert King και Eric Clapton. Τους μετέφρασα.

Τα που τραγουδάει ο κ. William είναι κομμάτι διαφορετικά. Έχει προσθέσει καινούργια δικά του. Η εισαγωγή, κάποια μικρά ενδιάμεσα και το τελείωμα του τραγουδιού είναι διαφορετικά. Το έψαξα για ώρα πολλή στο διαδίκτυο. Πουθενά δεν βρήκα τους συγκεκριμένους στίχους. Στίχους που ξεκινάνε με:

When I was just a little boy
My daddy left home
He left me and my mama to […]
All alone
You know the times were hard
But somehow we survived
Lord knows is a mystery to me
How she managed to keep us alive

Και συνεχίζουν με το σώμα του τραγουδιού στην εκτέλεση των άλλων στο οποίο παρεμβάλλονται και διαφορετικοί στίχοι για να καταλήξει και πάλι με πρόσθετους στίχους.
Μιας και έκανα τον κόπο παραθέτω τους στίχους που μετέφρασα αλλά, ζητώ την συμπάθεια σας, δεν είναι ακριβώς οι στίχοι που θα ακούσετε αλλά μια καλή προσέγγιση. . .

Καλή ακρόαση!

Γεννημένος με Κακό Σημάδι
[Booker T. Jones / William Bell]

[. . . ]
Γεννημένος μ’ ένα κακό σημάδι
Είμαι κάτω από τότε που άρχισα να μπουσουλάω
Αν δεν ήταν για τύχη κακή
Δεν θα ΄χα καθόλου τύχη
Κακοτυχία και βάσανα είν’ ο μόνος μου φίλος
Είμαι μόνος μου από τότε που ήμουν δέκα
Γεννημένος μ’ ένα κακό σημάδι
Είμαι κάτω από τότε που άρχισα να μπουσουλάω
Αν δεν ήταν για τύχη κακή
Δεν θα ΄χα καθόλου τύχη
Δεν μπορώ να διαβάσω, δεν έμαθα πως να γράφω
Ολάκερη η ζωή μου μια μεγάλη μάχη
Γεννημένος μ’ ένα κακό σημάδι
Είμαι κάτω από τότε που άρχισα να μπουσουλάω
Αν δεν ήταν για τύχη κακή
Δεν θα ΄χα καθόλου τύχη
Δε λέω ψέματα
Αν δεν ήταν για κακή τύχη
Δεν θα είχα κανένα είδος τύχης
Αν δεν ήταν για πραγματικά κακή τύχη
Δεν θα ΄χα καθόλου τύχη
Κρασί και γυναίκες είναι ότι αναζητώ
Μια γυναίκα με μεγάλα ποδάρια
Θα με βάλει στον τάφο μου
Γεννημένος μ’ ένα κακό σημάδι
Είμαι κάτω από τότε που άρχισα να μπουσουλάω
Αν δεν ήταν για τύχη κακή
Δεν θα ΄χα καθόλου τύχη
Ναι, κακότυχο μου αγόρι
Είχα κακή τύχη όλη μου τη ζωή, ναι
[. . . ]

16 σχόλια:

  1. εγω αειποτακο* θα την ελεγα "φωνη της ψυχης"...

    και οτι τραγουδι κι αν βαλετε εγω ενα φωτεινο καλημερουδι θα το αφηκω και σημεριςςςςς!
    :)

    *χιχιχιχι τωρα το σκεφτηκα το υποκοριστικουλι! λετε να φταιει η ζεστη;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συντονιστήκαμε θαρρώ. Ο ένας σχολίαζε στο ημερολόγιο του άλλου. Χαίρομαι για την φιλοπαίγμονα, και τρυφερή απέναντι μου, διάθεσή σας. Να γνωρίζετε ότι για τα "καλημερούδια" έχετε την αποκλειστική αντιπροσωπεία. Αν τα χάσω θα στεναχωρηθώ πολύ. . .

    καληΗμέρα Σας Βασιλική

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ο συντονισμος μπορει να προκαλεσει και σεισμο, ομως!!!!
    χιχιχιχιιχι...
    :))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δώστε ιδιοσυχνότητα και υπόσχομαι να προσπαθήσω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. χμ! λετε;;;;
    πλακα θα 'χει!
    πουρκουα πα;
    -αφωνο σας αφησε το γαλλικο μου, ε;;;;-

    :))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κυρίως το "αξάν"!
    Και η ιδιοσυχνότητα που λέγαμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. το ξανασκεφτηκα!
    και ζεστη και σεισμος δεν λεει...
    ε;;;
    οταν δροσισει λιγο!
    καλα αειποτακο;;;
    :))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το ήξερα από την αρχή. Γι' αυτό υποσχέθηκα να προσπαθήσω να αποφύγουμε το σεισμό, γι' αυτό ζητώ την ιδιοσυχνότητα, γι' αυτό κάνει ζέστη, γι' αυτό αλληλογραφούμε. Και για άλλα πολλά.

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. οφ κορςςςς!

    -τι χωρις αγγλικο θα το αφηνα σημεριςςςς;;;;-

    :)))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γεια σου Aeipote!:-)
    Δεν είμαι και καλά αγγλομαθής, έχω την εντύπωση όμως ότι "bad sign" μπορεί να σημαίνει και "κακό άστρο", δεδομένης και της μοιρολατρείας των μαύρων, οπότε ο τίτλος ίσως και να είναι "γεννημένος κάτω από ένα κακό αστέρι", αν το πάρουμε αστρολογικά...

    Ωραίο τραγούδι, μα την αλήθεια!
    ..κάποτε, ήμουν εντελώς κολλημένη με τη Soul music..
    -->> ο έρωτας παίζει μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση προτιμήσεων ξέρεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ωραίο το κομμάτι και ευχαριστώ για το αρχείο (ξέρετε πως το πήρα), ωραία η μουσική, αλλά το κείμενο... μήπως παρά είναι μοιρολατρικό;

    Καλημέρα με καλές μουσικές παρέες (και όχι μόνον μουσικές ...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο τίτλος "μουσική της ψυχής" νομίζω είναι δίκαια απονεμημένος σ΄αυτό το είδος της μουσικής! Πολύ όμορφο τραγούδι! Καλησπέρα, Αείποτε! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Και η μετάφρασή σου αποδεικνύει ότι η soul ποτέ δεν ήταν απλά μόνο μια ερωτική μουσική. Είναι απόγονος της γκέτο -πιο ποπ- τζάζ των μεγάλων αστικών κέντρων και εκφράζει όλα τα προβλήματα και τα βάσανα των φτωχότερων και αναλφάβητων τότε στρωμάτων των ΗΠΑ. Μουσική και στίχοι με κοινωνικό περιεχόμενο, σάγγας πολλάς μακριά από τη σκυλίσια καψούρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σου έστειλα ένα ωραίο σήμερα.
    Να σου στείλω και ένα γούρι;
    Kalisperezzzzzzzz

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Rodia:

    Είναι πολύ πιθανό να έχει μια τέτοια ερμηνεία. Ατυχώς δεν μπόρεσα να το, εκ των υστέρων, διακριβώσω. Ίσως κάποιος αμερικανοθρεμμένος να μπορούσε να το αποσαφηνίσει. Όπως και να έχει ευχαριστώ πολύ για την επισήμανση.
    Εγώ εξακολουθώ να είμαι κολλημένος με τη Soul και όσο για τον έρωτα όλα τα μορφοποιεί και τα ξεσκονίζει. . .
    Να είσαι καλά :-)

    ViSta:

    Χαίρομαι που σας άρεσε. Όσο για τον τρόπο τον έχω ήδη δημοσιοποιήσει, σε απάντηση μου σε σχόλιο, στις 10 Μαΐου 2007 που αφορούσε την εγγραφή "0313. Αλφαβήτα". Και αυτό χάρη σ’ εσάς!
    Παρ’ όλα αυτά δε μοιάζει όμως να το έχουν πρόσεξαν και πολλοί. . . Όταν λέτε το κείμενο εννοείται υποθέτω τους στίχους του τραγουδιού. Θα συμφωνήσω αλλά . . . μ’ αρέσει!
    Ευχαριστώ για τις ευχές. Επαυξάνω και ανταποδίδω.

    renata:

    "Μουσική της ψυχής" ταιριαστό ακούγεται! Να είσαστε καλά.

    ο δείμος του πολίτη:

    Είναι όμορφη η μουσική τους. Γεμάτη ρυθμό, ένταση και δύναμη. Όσο για τα "Καψουροτράγουδα" μακριά από μας. . .

    ellinida:

    Πραγματικά ωραίο το πεμφθέν. Και κλασσικό και παλιό και αγαπημένο (απίστευτη η φωνή της κ. Ross). Όσο για το γούρι, τι να πώ; Αν σου περισσεύει . . . αχρείαστο να ναι.
    Ευχαριστώ πολύ.

    Βασιλική:

    Χμ! Τι έχετε πάθει εσείς και ξεχειλίζετε χαρά;
    Χαίρομαι που σας "ακούω" έτσι.
    :))))


    Καλό ΠΣΚ σε όλο τον Πλανήτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή