Σάββατο 13 Μαΐου 2006

Περί Θανάτου [ΝΚ]


Όταν κανείς διατηρεί ημερολόγιο επί σειρά ετών σχεδόν αναγκαστικά ξεχωρίζει κάποιες εγγραφές του. Δεν αποτελώ εξαίρεση. Παραθέτω, λοιπόν, μία από τις αγαπημένες μου εγγραφές γραμμένη πριν από τριάντα χρόνια (!). Ποτέ δεν φαντάστηκα ότι θα έρθει εποχή που τα τετράδια των ημερολογίων μου θα τροφοδοτούν το ηλεκτρονικό μου ημερολόγιο. Και μου αρέσει. Γιατί στρέφω και βλέπω από πού ξεκίνησα, πόσο προσπάθησα, πόσο άλλαξα. Περί θανάτου [ή θάνατου με την τότε λογική μου], λοιπόν . . .

Τι θα γίνει; Πως θα τελειώσει αυτός ο φόβος που έχει σωριαστεί μέσα στο στήθος μου καθηλώνοντάς με, σαν κάτι στερεό μέσα στο στήθος μου θρονιασμένο το κέντρο της άρνησης, της κάθε άρνησης. Άρνηση για αισθήματα και συναισθήματα και άρνηση για την παραμικρότερη πράξη και μια κομμάρα στο μέσα μέρος των γονάτων.
Πότε θα τελειώσει αυτή η συντριβή μέσα στην ιεροτελεστία της άνοιξης που έρχεται αναπόφευκτη σαν θάνατος; Πότε θα τελειώσει και πως θα συντελεστεί η αλλαγή που θα μας οδηγήσει στην καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση του χρόνου και του χώρου;
Μέσα στον Απρίλη, που πια έφυγε, ένα τοπικό μέγιστο θάνατου, η καλύτερη, ίσα με τα τώρα, προσέγγιση. Ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος που πέρασε, ως τα δω, απ’ το κεφάλι μου και η σκέψη: “Μηνιγγίτιδα!”, η ανατριχίλα του θάνατου ήρθε παγωμένη σκεπάζοντας το κορμί μου στο ξαπλωμένο του μήκος. Καμιά αντίδραση, μονάχα μια έντονη διάθεση να βάλλω τις φωνές, άναρθρες φωνές φρικιαστικές να γαντζώσω πάνω στη ζωή. Να βρεθεί ένας σύντροφος να μου μιλήσει και να μου πει ότι λαθεύω. Θυμάμαι τώρα τον Μάνο και τις ιδέες του για τον θάνατο. Δεν έχουμε το δικαίωμα να τρομοκρατούμε τους άλλους. Δεν μίλησα. Κι ακόμα, τραγικά αστείο ίσως, ότι τα πράγματά μου είναι ταχτοποιημένα και ότι υπάρχουν τα τετράδια αυτά. Τα τετράδια που θα επιτρέψουν το συμβατικό “Ήταν ένας άνθρωπος...”.
Και άλλα σημαντικά στον Απρίλη (τον μήνα τον σκληρό, όπως λέγει ο Eliot) που διάβηκα σέρνοντας σχεδόν. Έρχεται μια στιγμή να δει ο καθένας την λευκή του έκταση. Μέσα στον σκληρό Απρίλη αντίκρισα, σαν μέσα από ένα παραπέτασμα που σχίζεται, την δική μου σκληρή, λευκή έκταση και “in short I was afraid”. Φοβάμαι ακόμα.
Ήταν η διαπίστωση, και πάλι, ότι δεν έχω ιδανικά, ότι δεν έχω στόχους, ότι δεν περιμένω τίποτα να αληθέψει ή να διαψευστεί. Και αισθάνομαι υποχρεωμένος να ζητήσω συγγνώμη επειδή, ακριβώς, τίποτα δεν έχω να ζητήσω. Δεν διεκδικώ τίποτα και είναι απάνθρωπο. Και μέσα στην λευκή έκταση η απόλυτη συνειδητοποίηση του φθαρμένου της γλώσσας που μιλώ και γράφω, το κούφιασμα των λέξεων και ο εξευτελισμός τους μέσα στον χρόνο. Και πως να ζήσει ένας ποιητής με τέτοιες σκέψεις; Τουλάχιστον αν ήξερα να γράψω μουσική γραφή θα σωνόμουν κάπως. Οι νότες είναι λιγότερο φθαρμένες απ’ τις συλλαβές θέλω να πιστεύω.
Και μέσα σ’ όλα αυτά το ΕΜΠ που αρνείται την θέση του πάρεργου που του προσφέρω. Πρέπει να διαβάσω και δεν μπορώ, σχεδόν οργανικά. Καταλαβαίνεις; Δεν είναι τρόπος να σπουδάσεις στην Ελλάδα. Ο εγκέφαλός μου είναι αφυπνισμένος και κλωτσά. Και πώς να γίνει; Άρνηση, παντού άρνηση και αναστολή. Συμπάθα με εάν σε κούρασα.

02/05/1976

13 σχόλια:

  1. Εκπληκτικό δεν είναι ;
    Διαβάζεις παλιά ημερολόγια και μεταφέρεσαι στο παρελθόν . Και μάλιστα σε πολύ περίεργη φάση απ'ότι βλέπω .
    Πως πάει η εγχειρισούλα ;
    Kαλησπέρα .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ. Πολύ περίεργη, πράγματι, και κάπως... συμμετρική.
    Όπως έλεγε κι ο Λιούις "γράφουμε γιατί είμαστε μόνοι, διαβάζουμε για να μην είμαστε μόνοι".
    Cheer up, friend...

    Καλημερα (μάλλον)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. καλημέρα κι από μένα-πρώτη φορά σε επίσκέπτομαι και σίγουρα δε θα ναι η τελευταία.

    2 πραματάκια

    1)συγκλονιστική η γραφή σου.και σαν ουσία και σα φόρμα.
    2)κρατάω τα 3 τελευταία χρόνια κι εγω ημερολόγιο.εξ αιτίας μιας προτροπής:"κατέγραψε τη ζωή που χάνεται".

    μου είπε να εστίαζω στα γεγονότα.όχι στις σκέψεις.

    οι σκέψεις δεν είναι ακριβώς ζωή.τα γεγονότα είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Διαβαζα εδω και 2 μερες και δεν ηθελα να σχολιασω. Τουλαχιστον δεν ηθελα να ειμαι ο πρωτος.

    Δυσκολο το θεμα, πολυ δυσκολο. Οπως λεει και το κειμενο "Φοβαμαι ακομα".

    Μεχρι να ερθει ο ανικητος καβαλαρης, ας χαρουμε βλεποντας τον ηλιο και ας εξασκηθουμε στην Τεχνη μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. εγώ αντίθετα πιστεύω ότι αυτό που κυρίως αξίζει είναι να καταγράφει κανείς τις σκέψεις του γιατί αυτές είναι οι ρίζες των γεγονότων ενώ αντίθετα τα γεγονότα λίγο πολύ επαναλαμβάνονται κάνοντας ανούσιους κύκλους.
    Γι αυτό διατηρώ ένα ημερολόγιο σκέψεων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. και γεγονότα και σκέψεις. κι έχει δίκιο ο σκίπερ. καλώς σε βρήκα, πάω να διαβάσω τα παλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν θα σχολιάσω αυτά που γράφετε. Θα πω μόνο πως αν στα 21 σας γράφατε έτσι, κακώς πολύ κακώς επιμείνατε για το ΕΜΠ.

    Την καλησπέρα μου.

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Συμφωνώ με την προλαλήσασα, πολύ ωραίο κείμενο, όχι μόνο για ΕΜΠίτη!
    -Tότε αγαπητή Composition doll, αν επιτρέπει ο aeipote να απαντήσω, η εκπαίδευσή μας ήταν σφαιρική, δεν είχαμε δέσμες και άλλα φούμαρα.
    Σε σύγκριση με την εκπαίδευση -στο σχολείο πάντα- που "υφίστανται" τα παιδιά μου, υπερτερούσε σε βάθος και ποιότητα. Τώρα η γνώση πολυμερίστηκε, εξειδικεύτηκε -κακώς- απο το θρανίο, έχασε η υπο δημιουργία προσωπικότητα σε συνοχή και βάθος.
    Όμως η μικρή μου παίζει στα δάχτυλα τον υπολογιστή απο πέντε χρονών, μιλά με καλή προφορά ξένες γλώσσες, (τα τραγούδια γαρ), γνωρίζει τι γίνεται αυτή τη στιγμή στον πλανήτη, αλλά δεν μπορεί να αναλύσει γιατί γίνεται. Ιδρώνουμε για να κρατήσουμε την κριτική σκέψη, και το ενδιαφέρον τους σε παλιές ξεχασμένες γνώσεις και έννοιες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ellinida: Μεγάλη, πραγματικά, υπόθεση τα ημερολόγια. Εχθές έκοψα τα ράμματα. Όλα υπό έλεγχο. Ευχαριστώ, και πάλι, για το ενδιαφέρον.

    simon says: Ποιος απ' όλους τους Λιούις το είπε το ωραίο αυτό; Το προσπαθώ!

    mosaic: Ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Είναι, θαρρώ, δύσκολο σε ένα ημερολόγιο να υπάρχει "καθαρότητα" τέτοιου είδους. Το γεγονός προσκαλεί την σκέψη και, πολλές φορές, η σκέψη προκαλεί το γεγονός. Απέναντι στο άσπρο χαρτί [ή την "άσπρη" πια οθόνη] είναι καλό να είμαστε χαλαροί. Ότι σώζεται, στο ημερολόγιο, είναι ότι ίσως άξιζε τελικά να σωθεί.

    oldskipper: Ο θάνατος είναι . . . κληρονομικός! Με το βέβαιο, όπως έχω ήδη γράψει, πρέπει να είμαστε επιεικείς. Όσο για την εξάσκηση, ότι μπορούμε!

    markos: Γεγονότα και σκέψεις πάνε χεράκι - χεράκι. Αλληλοπροσδιορίζονται και αλληλεπιδρούν. Με την απουσία αναφοράς στο γεγονός ελλοχεύει ο κίνδυνος να αποδυναμωθεί/αλλοιωθεί το νόημα της καταγραμμένης σκέψης [και όχι ακριβώς την στιγμή που καταγράφεται αλλά 5-10 χρόνια μετά!].

    krotkaya: Καλώς την! Βεβαίως και γεγονότα και σκέψεις. Πως να τα ξεχωρίσεις άλλωστε;

    composition doll: Με απασχόλησε και εμένα το ζήτημα τότε. Ευτυχώς που το ένα δεν εμποδίζει το άλλο! Πιστεύω ότι οι μηχανικοί αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία ανθρώπων [όπως και οι γιατροί, οι δικηγόροι, οι δάσκαλοι κ.λ.π.]. Θέλω να πω η εκπαίδευσή τους βοηθά να είναι αποτελεσματικοί και επαρκείς και σε άλλους τομείς δραστηριοτήτων. . .

    katerina ante portas: Έτσι ήτανε και είναι. Μου έχι κάνει εντύπωση ο τρόπος με τον οποίο "διδάσκονται" πλέον τα μαθηματικά σε γυμνάσιο και λύκειο. Χύμα στο κύμα. Δίχως θεμελίωση, δίχως τεκμηρίωση. Όπως επίσης η ευκολία με την οποία μοιράζουν βαθμούς και "τρελαίνουν" τα παιδιά κάνοντας τα να πιστέψουν ότι ελάχιστη προσπάθεια προκαλεί θεαματικά αποτελέσματα. Από την άλλη η ευχέρεια που έχουν απέναντι στους Η/Υ είναι δεδομένη και ευπρόσδεκτη. Οι προσλαμβάνουσες παραστάσεις των παιδιών είναι πλέον σχεδόν αποκλειστικά μέσω εικόνων [η παντάνασσα TV] και αυτό δεν είναι, θαρρώ, το καλύτερο. . .

    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ωραιο το σχολιο της katerina ante portas και η απαντηση του αειποτε. Εχω μερικες αποριες.

    Και εγω γεννηθηκα "μεσα" σε καποια τεχνολογικα επιτευγματα της εποχης μου (αυτοκινητο, αεροπλανο, TV), που ειχαν τοτε την θεση που εχει ο Η/Υ σημερα. Δηλαδη ηταν σπανια, ακατανοητα, απροσιτα στους ενηλικες και αυτονοητα για μενα. Δεν νομιζω να ειμαι/ημουν καλυτερος, ουτε χειροτερος απο τα σημερινα παιδια. Τωρα που το σκεφτομαι, ουτε καν διαφορετικος.

    Βλεπετε εσεις καποια διαφορα, αναμεσα στο τοτε (γεννηθηκα πριν 47 χρονια) και το τωρα;

    Ουτε στην εκπαιδευση βλεπω μεγαλες διαφορες (ισως επειδη δεν εχω παιδια και δεν ζω στην Ελλαδα). Και τοτε οι σχολικες μας γνωσεις ηταν ημιτελεις, μονομερεις και συχνα αποτελουνταν απο ηθελημενα ψεμματα (π.χ. μαθημα ιστοριας). Καποιοι απο την γενια μου αποφασισαν να διαβασουν και να βιωσουν μερικα πραγματα παραπανω, οι υπολοιποι εμειναν πισω.

    Πιστευετε οτι σημερα ειναι αλλιως; Γιατι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλημερα! (συγνωμη, το ξεχασα πριν)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. O C.S.Lewis... της Narnia....αυτός....
    Μμμ... μύρισα κάτι νοστιμότατο από το δίπλα δωμάτιο... :0)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. oldskipper: Δεν υπάρχει, νομίζω, ευθεία αντιστοιχία ανάμεσα στα τεχνολογικά επιτεύγματα 30+ χρόνια πριν και τα σημερινά. Μιλάμε για άλλες κλίμακες και προφανώς άλλη διείσδυση στην καθημερινότητά μας. Πρόσφατα αγόρασα ένα DVD εγγραφής και έναν ενισχυτή AV. Μιλάμε για πραγματικά "εργοστάσια" με εξαιρετικά πολλές δυνατότητες. Βρίσκομαι πάντα κοντά στην τεχνολογία, λόγω χαρακτήρα, σπουδών και επαγγέλματος, και όμως ζορίστηκα να τα στήσω και να μάθω να τα λειτουργώ. Θεωρώ ότι ο μέσος άνθρωπος θα έπρεπε να καταφύγει στην βοήθεια "ειδικού" για να το καταφέρει. Από την άλλη ένας εξοικειωμένος νεαρός [οι νεαρές είναι ίσως άλλη ιστορία] πιθανότατα θα το έστηνε μόνος του. Υπάρχει, λοιπόν και κατά τη γνώμη μου, διαφορά ανάμεσα στο τότε και το τώρα και είναι φυσιολογικό. Και η εκπαίδευση, φυσικά, έχει διαφοροποιηθεί. Τα προγράμματα σε γυμνάσιο και λύκειο είναι ουσιαστικά διαφοροποιημένα ανάμεσα στο τότε και το τώρα [εκτός από την ιστορία της Ρουθ, ίσως!]. Μαθαίναμε άλλα και αλλιώς μαθαίνουν άλλα και αλλιώς. Δεν θέλω να πω ότι ήμασταν καλύτεροι ή καλύτερα το αντίθετο ίσως. Απλώς ο κοινωνικός/τεχνολογικός/πολιτισμικός περίγυρος μεταβάλλεται και οι άνθρωποι προσαρμόζονται καταλλήλως. Και τότε και τώρα υπήρχαν οι μέτριοι οι καλοί και οι καλύτεροι με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει. . .

    simon says: Ώστε αυτός ο Lewis. Ουπς! Ελπίζω να μην το έκαψα!

    ΚαληΗμέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή